همه چیز درباره شرکت هپکو

شرکت هپکو یکی از شرکت‌های ایرانی با قدمتی بیش از 50 سال است و در واقع  قبل از انقلاب تأسیس شده که در حوزه صنایع سنگین فعالیت می‌کند. شرکت هپکو اولین شرکتی است که در این زمینه در ایران و خاورمیانه شروع به فعالیت کرد. هپکو نه تنها تجهیزات سنگین بلکه ماشین آلات کشاورزی را نیز تولید و به فروش می‌رساند. اگر می‌خواهید بیش از این درباره این شرکت بدانید در ادامه با ما همراه باشید تا علاوه بر تاریخچه آن درباره قطعات هپکو به شما اطلاعات مفیدی دهیم.

 

شرکت هپکو

هپکو شرکتی بلند آوازه است، نام این شرکت نه تنها برای ایرانیان آشناست، بلکه در تمام خاورمیانه نام آن به عنوان اولین شرکتی که قطعات و تجهیزات سنگین تولید می‌کند می‌درخشد.

درست است که بیشترین تولیدات این شرکت مربوط به ماشین آلات کشاورزی و تجهیزات سنگین باشد، اما علاوه بر این موارد، هپکو انواع واگن، کامیون، لیفتراک، جرثقیل، تجهیزات صنایع فولاد و مس، تجهیزات صنعت نفت، تجهیزات صنعت گاز، تجهیزات بندرها، فناوری هسته‌ای و... را نیز تولید می‌کند.

شاید برایتان افتخار آفرین باشد که بدانید این شرکت ایرانی یکی از مجهزترین و پیشرفته‌ترین خط‌های تولید تجهیزات سنگین را دارد، قطعات هپکو اکنون نیز بعد از گذشت 50 سال حرف اول را در خاورمیانه می‌زند. شرکت هپکو مواردی مانند بیل مکانیکی، بلدوزر، غلتک، لودر، لیفتراک، گری در و... را تولید و مونتاژ کرده و سپس روانه بازار می‌کند.

 

درباره تاریخچه شرکت هپکو

حال که درباره شرکت هپکو اطلاعات بیشتری به دست آوردید، احتمالاً دوست دارید درباره تاریخچه آن نیز بدانید.

بیشتر از 50 سال پیش یعنی در سال 1351 در زمینی با متراژ 90 هکتار در اراک شرکت هپکو تأسیس شد. هدف از تأسیس این شرکت تولید و مونتاژ قطعات سنگین بود.

برادران رضایی هپکو را تأسیس کردند، همان زمان بود که یکی از این برادران زمینی به مساحت 114 هکتار در کنار شرکت آلومینیوم ایران خرید و ساخت این شرکت بزرگ را شروع کرد.

جناب رضایی آن موقع توانست قراردادی با شرکت کاترپیلار آمریکا بسته و برای اولین بار گروهی از کارشناسان را به این کشور و آلمان برای دریافت تخصص بیشتر بفرستد. بعد از آن در سال 1354 بود که هپکو به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. شروع این فعالیت با همکاری شرکت بوکلین در فرانسه، نویستار اینترنشنال آمریکا، شرکت ساکائی در ژاپن، لوکومو در فنلاند و دایناپاک در سوئد صورت گرفت.

شرکت هپکو خیلی سریع به معروفیت رسید، از این رو نیز نخبگان فراوانی را به خود جذب کرد. طولی نکشید که این نخبگان به اراک آمدند و یک دوره آموزشی در کارخانه گذراندند. پس از آن به اروپا و آمریکا اعزام و دوره‌های تخصصی را فراگرفتند و باز به کارخانه آمدند.

تمام این جریان‌ها برای پیش از انقلاب بود، بعد از انقلاب همه دارایی خانواده رضایی مصادره و شرکت هپکو به دست دولت افتاد و خانواده رضایی مهاجرت کردند.

با همه این جریانات لوازم Hepco همچنان حرف اول را در خاورمیانه می‌زد، هرچند با وجود تحریم قرارداد این شرکت با کاترپیلا فسخ شد؛ اما همچنان هدف اصلی ساخت ماشین آلات و ماشین آلات معدنی بود. در آن زمان هپکو شروع به همکاری با شرکت لیبهر آلمان کرد با این همکاری طرح توسعه هپکو نیز آغاز گردید.

هپکو در آن زمان یک سالن با مساحت 60 هزار متر جهت تولید استراکچر و شاسی ماشین آلات عمرانی و معدنی با سرمایه گذاری 100 میلیون مارک آلمان احداث کرد.

سال 1384 بود که تولید لوازم هپکو به 3000 دستگاه رسید و حدود 1 ونیم درصد از تولید تجهیزات سنگین دنیا را به خود اختصاص داد؛ اما یک سال بعد یعنی در سال 1385 ورق برگشت و به بهایی ناچیز این مجموعه در اختیار علی اصغر عطاریان قرار گرفت و چند سال بعد یعنی در سال 1391 او 24 هکتار از زمین‌های این شرکت را به زمین‌های تجاری و مسکونی تبدیل نمود، قسمتی از این زمین‌ها را نیز به عنوان رشوه و با بهایی کم به نهادهای دولتی داد.

 

درباره خط تولید شرکت هپکو

خط تولید هپکو بسیار قدرتمند است، این خط تولید دارای تجهیزات پیشرفته‌ای مانند ابزار آلات برشکاری، جوشکاری، دستگاه cnc، ماشین آلات فرزکاری و... است. وجود چنین تجهیزاتی موجب تولید دو هزار و پانصد دستگاه در سال می‌شود، همچنین این شرکت توانسته 20 هزار تن از سازه‌های فولاد را در سال تولید کند.

محصولات تولید شده در شرکت هپکو

همان‌طور که تا این قسمت از بلاگ متوجه شده‌اید، شرکت هپکو ماشین آلات راه سازی، معدنی و کشاورزی را تولید می‌کند. از جمله قطعات و لوازم Hepco می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.    انواع بیل مکانیکی مانند بیل 912، بیل HE100، بیل A900، بیل A316، بیل R926

2.    انواع بلدوزر مانند بلدوزر PR731، بلدوزر PR751

3.    انواع غلتک مانند غلتک HC100، غلتک HR105، غلتک CA25

4.    گریدر HG180

5.    انواع لودر مانند لودر HWL65، لودر HL115

6.    لیفتراک HFL100

7.    لوله گذار

8.    تجهیزات سد و نیروگاه‌ها

9.    تجهیزات معادن

10.                       تجهیزات صنایع فلز

11.                       کامیون

12.                       تراکتور

13.                       کامیونت

14.                       هال تراک

15.                       کمپاین

16.                       دروگر نیشکر

17.                       توربین‌های بخار

18.                       تجهیزات نیروگاه‌های حرارتی

19.                       سیکل ترکیبی

20.                       سنگ‌بر

21.                       موتور جوش

22.                       فینیشر

23.                       رکوپراتور

24.                       انواع جرثقیل

25.                       انواع واگن

26.                       فلنج

27.                       مخازن تحت فشار نیروگاه

28.                       و...

 

 

هپکو با چه شرکت‌هایی همکاری داشته است؟

در ادامه نام شرکت‌هایی که مجموعه هپکو با آن‌ها همکاری داشته است را می‌آوریم و در مقابل هر یک به طور خلاصه درباره این همکاری خواهیم گفت.

ولوو: هپکو سعی داشت با بهترین‌ها در دنیای ساخت ماشین آلات ارتباط بگیرد، علاوه بر این سعی داشت زنجیره تولید قطعات هپکو را گسترش دهد. از این رو این ارتباط را در سال 1364 آغاز کرد و با شرکت ولوو سوئد توانست نخستین لودر متوسط در ایران را تولید کند.

 

لیبهر: هپکو برای این که بتواند با مشتریان ارتباط بهتری بگیرد و نیاز آنان را تأمین کند در سال 1364 با لیبهر آلمان شروع به همکاری کرد و یکی از اولین نتیجه‌های این همکاری تولید دو نوع بیل مکانیکی بود.

 

سی ان ایچ: این شرکت برای تأمین ماشین آلات سبک خدمات شهری و ماشین آلات سنگین کشاورزی با این شرکت آغاز به همکاری کرد. این همکاری در سال 1378 برای تولید کمپاین نیشکر کیس شروع شد. پس از آن نیز نتیجه همکاری این دو شرکت تولید بکهولدر، تراکتور و کمپاین‌های نیوهلند بود.

 

کاترپیلار: قراردادی میان شکرت هپکو و شرکت کاترپیلار برای تأمین و انتقال فناوری ماشین آلات راه سازی در سال 1355 شکل گرفت. طبق این قرارداد، تصمیم به ساخت گلیدرهای سری G گرفته شده بود. ناگفته نماند مدل‌هایی که امروزه در هپکو تولید می‌شود، موفق‌ترین مدل‌ها شمرده می‌شوند.

کوماتسو: شرکت هپکو برای تأمین نیاز مشتریانش و برای افزایش سهم‌اش از بازار فروش در سال 1382 با شرکت کوماتسو قراردادی را امضا کرد. نتیجه همکاری شرکت کوماتسو ژاپن و شرکت هپکو تولید بلدوزر و لودر سنگین WA-470 شد. بعد از آن نیز در شرکت هپکو و زیر نظر شرکت کوماتسو تولید دامپتراک و لوله‌گذار کوماتسو انجام شد. علاوه بر این جک‌های هیدرولیکی، استراکچر، شاسی در این شرکت تولید و مونتاژ شد.

علاوه بر شرکت‌های بالا شرکت‌های دیگری با این مجموعه برای ساخت لوازم هپکو همکاری داشتند که از جمله این شرکت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.    لاندینی

2.    اکس سی‌ام جی

3.    آسترا

4.    اینگر سول رند

5.    باب کت

6.    تیرکس

7.    هیس‌تر

8.    زیمنس

9.    آلستوم

10.                       گروه اس ام اس

11.                       فوتون موتور

12.                       بوماگ

13.                       صنایع سنگین دوسان

14.                       نوستار اینتر نشنال

15.                       و...

 

 

درباره اعتراض کارگران شرکت هپکو

در سال 1398 و در اواخر ماه شهریور کارگران شرکت هپکو دست به اعتراض زدند، آن‌ها از واگذاری دوم هپکو با بهایی 10 میلیون تومانی و پیگیری حقوق و مزایای عقب افتاده خود معترض بودند. در پی این اعتراض آن‌ها راه آهن شمال جنوب را بستند. در پی این اتفاقات 20 تا از کارگران معترض بازداشت شدند علاوه بر این 15 تن از آن‌ها مجروح و روانه بیمارستان شده. ناگفته نماند که به غیر از این اعتراض بین سال 94 تا 98 اعتراض‌های دیگری نیز صورت گرفته بود.

 

چرا شرکت هپکو وارد رکود شد؟

دلایل زیادی برای رکود هپکو و کاهش تولید لوازم هپکو بیان شده است اما طبق آنچه که کارشناسان می‌گویند، دلایل این رکود عبارت است از:

1.    واگذاری هپکو به افراد غیر بومی و کم تجربه به بهایی پایین

2.    توجه به تشکیل صنایع کوچک و تلاش برای از بین بردن ابر شرکت‌ها

3.    اعتماد نکردن به افراد خبره ایرانی و تلاش بر انتقال فناوری از کشورهای توسعه یافته

4.    عدم سرمایه گذاری دولت‌ها در این حوزه و نبود کارخانه تولید قطعات

5.    واردات قطعات و ماشین آلات به کشور ایران

6.    دید سیاسی مسئولین به این مجموعه زیرا بیش از انقلاب تأسیس شده است.

7.    و...

 

 در انتهای این بلاگ

شرکت هپکو بزرگ‌ترین شرکت درزمینهٔ تولید قطعات و ماشین آلات کشاورزی، صنعتی و راه سازی است. قطعات هپکو در تمام دنیا شناخته شده‌اند از این رو می‌توان شرکت هپکو را یکی از افتخارات ایران به حساب آورد. ماشین آلات و لوازم هپکو از نظر کیفیت نظیر ندارند، همین موضوع نیز باعث شده است که ما در این مقاله سعی کنیم درباره این شرکت به طور کامل توضیح دهیم و به بهترین نحو آن را معرفی کنیم.

ما در این بلاگ درباره تاریخچه هپکو، قطعات هپکو، ماشین آلاتی که در این شرکت تولید و مونتاژ شده‌اند، دلیل رکود آن و... توضیح داده‌ایم، امید که با مطالعه آن به آگاهی شما اضافه شود.

آخرین محصولات